Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος

Τρίτη 21 Μαρτίου 2023

Γιατί παραμένει ἀνέγγιχτος ἡ παπική κακοδοξία περί τοῦ ἀλαθήτου τοῦ Πάπα;

Διατί παραμένει ἀνέγγιχτος ἡ παπικὴ κακοδοξία 
περὶ τοῦ ἀλαθήτου τοῦ Πάπα;

Ἰδοῦ μία ἀκόμη παραδοξότητα τῆς «Οἰκουμενικῆς Κινήσεως», ἡ φρικτὴ παπικὴ αἵρεση περὶ «ἀλαθήτου τοῦ Πάπα», παραμένει ἀνέγγιχτη. Οὐδέποτε τέθηκε, ὡς θέμα συζήτησης, στοὺς διαλόγους! Γιατί ἆραγε;

Διότι ἀποτελεῖ τὴν πεμπτουσία τοῦ Παπισμοῦ. Διότι, δι’ αὐτῆς ὁ «μαχαραγιὰς» τοῦ Βατικανοῦ καπηλεύεται τὸν ἴδιο τὸ Χριστό, «λειτουργώντας» ὡς «Χριστὸς ἐπὶ γῆς»!

Ὁ Ἅγιος Ἰουστῖνος Πόποβιτς ἔδωσε τὴ σωστὴ δογματικὴ διάσταση (καὶ) αὐτῆς τῆς κακοδοξίας: 

«Τὸ ἀλάθητον εἶναι φυσικὸν θεανθρώπινον ἰδίωμα καὶ φυσικὴ θεανθρώπινη λειτουργία τῆς Ἐκκλησίας ὡς Θεανθρωπίνου Σώματος τοῦ Χριστοῦ… Διὰ τοῦ δόγματος περὶ τοῦ ἀλαθήτου τοῦ πάπα εἰς τὴν πραγματικότητα ὁ πάπας ἀνεκηρύχθη εἰς Ἐκκλησίαν καὶ ὁ πάπας-ἄνθρωπος κατέλαβε τὴ θέση τοῦ Θεανθρώπου. 

Αὐτὸς εἶναι ὁ τελικὸς θρίαμβος τοῦ οὑμανισμοῦ, ἀλλὰ συγχρόνως καὶ “ὁ δεύτερος θάνατος’’ (Ἀποκ. 20,14. 21,8) τοῦ παπισμοῦ, μέσῳ δὲ αὐτοῦ καὶ τοῦ κάθε οὑμανισμοῦ.

Τὸ δό­γμα περὶ τοῦ ἀλαθήτου τοῦ πάπα εἶναι ὄχι μόνο αἵρεσις, ἀλλὰ παν­αίρεσις. 

Διότι καμμία αἵρεσις δὲν ἐξηγέρθη τόσον ριζοσπαστικῶς καὶ τόσον ὁλοκληρωτικῶς κατὰ τοῦ Θεανθρώπου Χριστοῦ καὶ τῆς Ἐκκλησίας Του, ὡς ἔπραξε τοῦτο ὁ παπισμὸς διὰ τοῦ δόγματος περὶ τοῦ ἀλαθήτου τοῦ πάπα – ἀνθρώπου. 

Δὲν ὑπάρχει ἀμφιβολία· τὸ δόγμα αὐτὸ εἶναι ἡ αἵρεσις τῶν αἱρέσεων, μία ἄνευ προηγουμένου ἀνταρσία κατὰ τοῦ Θεανθρώπου Χριστοῦ. Τὸ δόγμα αὐτὸ εἶναι φεῦ! Ἡ πλέον φρικτὴ ἐξορία τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἀπὸ τὴν γῆν»! ~ Ἅγιος Ἰουστῖνος Πόποβιτς

Οἱ «δικοί» μας λοιπὸν δὲν διανοοῦνται νὰ θίξουν αὐτὴ τὴν παπικὴ κακοδοξία, διότι γνωρίζουν καλὰ πὼς ἔτσι θὰ ἀμφισβητοῦ­σαν αὐτὴ τὴν ἴδια τὴν οὐσία τοῦ Παπισμοῦ καὶ θὰ «ἐξανέμιζαν» τὶς περὶ «ἀδελφῆς ἐκκλησίας» ἀντιλήψεις τους. Γι’ αὐτὸ παραμένει ἀνέγγιχτη! Δυστυχῶς... (...)


Έκκληση από τους Μοναχούς της Λαύρας του Κιέβου στα Ελληνικά!



Έκκληση από τους Μοναχούς της Λαύρας του Κιέβου στα Ελληνικά!

Προς πάσα διεθνή κοινότητα για τον διωγμό τους από την κυβέρνηση Ζελένσκι και την λήξη του τελεσίγραφου στις 29 Μαρτίου ώστε να φύγουν από την Λαύρα.
Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους Ορθόδοξους αδελφούς μας στην Λαύρα των Σπηλαίων του Κιέβου.
tasthyras.wordpress.com

Κυριακή 19 Μαρτίου 2023

Στο σημερινό Ευαγγέλιο, ο Χριστός μας μιλά για τον αντίχριστο. ~ π. Γαβριήλ Χριστόπουλος


Στο σημερινό Ευαγγέλιο, ο Χριστός
 μας μιλά για τον αντίχριστο.

~ π. Γαβριήλ Χριστόπουλος, ο και Πνευματικός

Σήμερα δεν θα κάνω κάποιο κήρυγμα επι της εορτής, 
θα κάνω μόνο μια μικρή επισήμανση...

Λένε κάποιοι πως ο Χριστός δεν μίλησε ποτέ στα Ευαγγέλια για τον αντίχριστο... και όμως αυτό είναι λάθος.

Στο σημερινό Ευαγγέλιο βλέπουμε Τον Χριστό να μας μιλά για τον αντίχριστο, χωρίς να τον κατονομάζει ακριβώς. Μας ομιλεί όμως για αυτόν... 

Στο σημείο που ακούσαμε:

'' Ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ' ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ καὶ τοῦ εὐαγγελίου, οὗτος σώσει αὐτήν. ''

και η μετάφραση, η σημασία αυτού που διαβάσαμε είναι πως:

''ὅποιος θέλει νά σώσει τή ζωή του θά τή χάσει· ὅποιος ὅμως χάσει τή ζωή του ἐξαιτίας μου καί ἐξαιτίας τοῦ εὐαγγελίου, αὐτός θά τή σώσει...''

Eίναι ξεκάθαρο εδω το τι λέγει ο Χριστός. Όποιος προσπαθήσει να ''σώσει'' την ζωη τού, συντασσόμενος με το κοσμικό φρόνημα του αντιχρίστου, αυτός θα την χάσει...

Και ακούσαμε και πως: ''Τί θά ὠφεληθεῖ ὁ ἄνθρωπος, ἄν κερδίσει ὁλόκληρο τόν κόσμο ἀλλά χάσει τή ζωή του; ''

Tι θα ωφεληθούμε αν κερδίσουμε ολα αυτά που είναι του κόσμου... αλλά ζημιωθούμε πνευματικά και χάσουμε την ψυχή μας; Τίποτα απολύτως...

Λοιπόν είναι ξεκάθαρο εδω, πως ο Χριστός μας μιλά για τον αντίχριστο και το φρόνημά του...

~ π. Γαβριήλ Χριστόπουλος, ο και Πνευματικός, 
μετά την ανάγνωση Του Ευαγγελίου της Κυριακής, 19 Μαρτίου 2023. 
(Της Σταυροπροσκυνήσεως, Γ' των Νηστειών)

(Μεταφορά του λόγου απο ακοής, Δημήτρης Ρόδης)


Στα νεανικά μου χρόνια πέρασα μια κρίση πνευματική...


Στα νεανικά μου χρόνια πέρασα μια κρίση πνευματική. 
Δεν ήθελα ούτε τις εικόνες να προσκυνάω... 

Έκανα το απόδειπνο μόνος μου σε ένα μικρό εκκλησάκι,
και όταν τελείωσα ξεχείλισε τόση αγάπη για την Παναγία, 
που την αγκάλιασα...

Έβαλα τα χέρια μου στο λαιμό της, 
και πίστεψα ότι η Παναγιά είναι κάτι ζωντανό, 
είναι ζωντανό, δεν είναι ένα ξύλο με ζωγραφική επάνω...

Από τότε όταν βλέπω την Παναγία θέλω να την αγκαλιάσω, 
να την ενστερνιστώ. Θέλω να μείνω, θέλω να μείνω μαζί της πάντα... 

Δεν έχω άλλη παρηγοριά παρά μόνο την Παναγία.

~ Μακαριστός Γέροντας Γρηγόριος (†2018),
Καθηγούμενος Ι. Μ. ΔΟΧΕΙΑΡΙΟΥ.


Σάββατο 18 Μαρτίου 2023

Περί Ἀντιχρίστου καί Δευτέρας Παρουσίας ~ Ἁγίου Κυρίλλου Ἱεροσολύμων, (ΙΕ΄ Μυσταγωγική Κατήχηση)


ΙΕ΄ Μυσταγωγική Κατήχηση Περί Ἀντιχρίστου καί Β’ Παρουσίας. - Ἁγίου Κυρίλλου Ἱεροσολύμων.

Ο Κύριός μας λέγει· «να αγρυπνείτε, γιατί ο Υιός του ανθρώπου θα έρθει σε ώρα που δεν τον περιμένετε» (Ματθ. κδ’, 44).

Επειδή όμως έπρεπε να γνωρίζουμε τα σημάδια της συντέλειας του κόσμου, και επειδή περιμένουμε τον Χριστό, για να μην πεθάνουμε απατημένοι και πλανηθούμε από τον ψεύτη Αντίχριστο...

οι Απόστολοι κινούμενοι «κατ’ οικονομίαν» με θεϊκή προαίρεση, πήγαν στον αληθινό δάσκαλο και του είπαν· «πες μας, πότε θα γίνουν αυτά, και ποιό θα είναι το σημάδι της παρουσίας σου και της συντέλειας του κόσμου» (Ματθ. κδ’, 3).

Σε περιμένουμε να έρθεις και πάλι, αλλά ο Σατανάς μεταμορφώνεται σε φωτεινό άγγελο (Β’ Κορ. κα’ , 14).

Ασφάλισέ μας λοιπόν, για να μην  προσκυνήσουμε άλλον αντί για σένα.

Και Εκείνος, ανοίγοντας το θεϊκό και ευλογημένο στόμα του είπε· «προσέχετε μήπως σας παραπλανήσει κάποιος» (Ματθ. κδ’, 4).

Και σεις τώρα οι ακροατές μου, με τα μάτια της ψυχής, σαν να βλέπετε Εκείνον, ακούτε να σας λέγει και σας τα ίδια· «προσέχετε μήπως κάποιος σας παραπλανήσει». Και σας παρακαλεί όλους εσάς ο λόγος να προσέχετε σ’ αυτά που λέγονται. 

Διότι δεν είναι εξιστόρηση πραγμάτων που πέρασαν, αλλά προφητεία μελλοντικών πραγμάτων, που οπωσδήποτε θα έρθουν.

Δεν προφητεύουμε εμείς (διότι είμαστε ανάξιοι), αλλά αναφέρουμε αυτά που είναι γραμμένα και τα σημάδια που λέγονται.

Πρόσεχε λοιπόν εσύ, ποιά από αυτά έχουν ήδη γίνει, τι υπολείπεται ακόμα, και ασφάλισε τον εαυτό σου.

Προσέχετε μήπως κανείς σας παραπλανήσει. 

Διότι θα παρουσιαστούν πολλοί με το όνομά μου, που θα λένε, εγώ είμαι ο Χριστός, και θα παραπλανήσουν πολλούς (Ματθ. κδ , 45). Αυτά εν μέρει έχουν γίνει, διότι ήδη κάτι τέτοιο είπε ο Σίμων ο μάγος και ο Μένανδρος και μερικοί άλλοι από τους άθεους αιρεσιάρχες.

Θα το πουν όμως και άλλοι στις ημέρες μας, ή μετά από μας.

Δεύτερο σημείο· «πρόκειται να ακούσετε πολέμους και φήμες πολέμων» (Ματθ. κδ’, 6). Γίνεται άραγε και τώρα πόλεμος των Περσών με τους Ρωμαίους για τη Μεσοποταμία, ή όχι; Ξεσηκώνεται το ένα έθνος εναντίον του άλλου, και το ένα βασίλειο εναντίον του άλλου, ή όχι;

«Και θα γίνουν πείνες και επιδημίες και σεισμοί σε διάφορους τόπους» (Ματθ. κδ’, 7). Αυτά έχουν γίνει ήδη. Και πάλι· «θα γίνουν φοβερά σημεία από τον ουρανό και βαρείς χειμώνες» (Λουκά κα’, 11).

Αλλά ζητάμε δικό μας σημείο της παρουσίας του Κυρίου.
Εμείς οι εκκλησιαστικοί ζητάμε εκκλησιαστικό σημείο, και ο Κύριος λέγει· «και τότε θα σκανδαλισθούν πολλοί και θα παραδώσουν ο ένας τον άλλο και θα μισήσουν ο ένας τον άλλο» (Ματθ. κ’, 16).

Αν ακούσεις ότι επίσκοποι στρέφονται εναντίον επισκόπων και κληρικοί εναντίον κληρικών και λαοί εναντίον λαών, και φτάνουν μέχρι να χυθεί αίμα, να μη ταραχθείς. 

Διότι κάτι τέτοιο είναι ήδη γραμμένο.


Να μη προσέχεις σ’ αυτά που τώρα γίνονται, αλλά σ’ εκείνα που είναι γραμμένα. Ούτε αν εγώ, που σε διδάσκω χαθώ, να χαθείς και συ μαζί με μένα.

Αλλά μπορεί ο ακροατής να γίνει καλύτερος από τον δάσκαλό του, και αυτός που ήρθε τελευταίος να γίνει πρώτος (Ματθ. κ’, 16), διότι ο Δεσπότης δέχεται κι αυτούς που φτάνουν την ενδέκατη ώρα (Ματθ. κ’, 6-7).

Αφού μεταξύ των Αποστόλων βρέθηκε προδοσία, απορείς που και ανάμεσα στους επισκόπους υπάρχει αδελφικό μίσος;

Το σημείο όμως αυτό δεν αναφέρεται μόνο στους άρχοντες, αλλά και στους λαούς. Διότι λέγει· «και επειδή θα πληθυνθεί η παρανομία, θα ψυχρανθεί η αγάπη των περισσοτέρων» (Ματθ. κδ’, 12).

Μπορεί άραγε να καυχηθεί κάποιος από τους παρόντες, ότι έχει ανυπόκριτη αγάπη προς τον πλησίον; Δεν συμβαίνει πολλές φορές τα χείλη να φιλούν και το πρόσωπο να χαμογελά και τα μάτια να είναι δήθεν χαρούμενα, ενώ η καρδιά να μηχανεύεται και να ετοιμάζει κακά, ενώ μιλάει ειρηνικά;

Άκου και αυτό το σημείο· «και θα κηρυχθεί το Ευαγγέλιο αυτό της βασιλείας σ’ ολόκληρη την οικουμένη, για να το πληροφορηθούν όλα τα έθνη, και τότε θα έρθει το τέλος» (Ματθ. κδ , 14).

Και όπως βλέπουμε, όλος σχεδόν ο κόσμος έχει ακούσει τη διδασκαλία του Χριστού.

Και τι θα γίνει μετά από αυτό; Λέγει στη συνέχεια· «όταν δείτε λοιπόν το βδέλυγμα της ερημώσεως, για το οποίο μίλησε ο προφήτης Δανιήλ, να στέκεται στον άγιο τόπο, ο αναγνώστης ας καταλάβει» (Ματθ. κδ , 15). Και παρακάτω· «Τότε, αν κάποιος σας πει, να, εδώ είναι ο Χριστός, ή εκεί, να μη πιστέψετε» (Ματθ. κδ’, 23).

Το μίσος λοιπόν μεταξύ των αδελφών δίνει τόπο στον Αντίχριστο.

Ο διάβολος δηλαδή προκαλεί τις διαιρέσεις των λαών, για να γίνει ευπρόσδεκτος ο Αντίχριστος που έρχεται.

Μακάρι κανένας από τους δούλους του Θεού που βρίσκεται εδώ, ή αλλού, να μην πάει στον εχθρό.

Για το θέμα αυτό ο Παύλος γράφοντας έδωσε φανερό σημείο, λέγοντας ότι «δεν πρόκειται να έλθει ο Κύριος μας, αν πρώτα δεν έρθει η αποστασία και δεν φανερωθεί ο άνθρωπος της παρανομίας, ο υιός της απωλείας, ο αντίπαλος, αυτός που υπερυψώνει τον εαυτό του πάνω από κάθε άλλον που λέγεται Θεός, η προσκυνείται με σεβασμό, και εγκατασταθεί στον ναό του Θεού δείχνοντας ότι αυτός είναι θεός... 

Η παρουσία του ανόμου θα γίνει με την ενέργεια του Σατανά με κάθε δύναμη και με ψεύτικα σημεία και τέρατα, και με κάθε άδικη απάτη μεταξύ των ανθρώπων που χάνονται» (Β’ Θεσ. β’, 3-10).

Αυτά λοιπόν λέγει ο Παύλος, και ήδη υπάρχει η αποστασία· διότι οι άνθρωποι έφυγαν από την ορθή πίστη, και άλλοι μεν διακηρύσσουν ότι ο Υιός είναι και Πατέρας, και άλλοι τολμούν και λένε, ότι ο Χριστός δημιουργήθηκε εκ του μηδενός.

Και προηγουμένως τουλάχιστον οι αιρετικοί ήταν φανεροί, ενώ τώρα είναι γεμάτη η Εκκλησία από κρυφούς αιρετικούς.

Απομακρύνθηκαν δυστυχώς οι άνθρωποι από την αλήθεια, και ευχαριστούνται να ακούν λόγια ευχάριστα (Β’ Τιμ. δ’, 3-4). Γίνεται λόγος αληθοφανής; Όλοι τον ακούνε ευχάριστα! Γίνεται λόγος μετανοίας; Όλοι τον αποστρέφονται!

Απομακρύνθηκαν οι περισσότεροι από τα ορθά λόγια και έργα, και προτιμούν μάλλον να φαίνονται, παρά να είναι. Αυτή λοιπόν είναι η αποστασία, και πρέπει να αναμένεται ο εχθρός. Τελευταία μάλιστα άρχισε σιγά – σιγά να στέλνει τους προδρόμους του, για να έρθει έτοιμος στα θηράματά του.


Πρόσεχε λοιπόν το εαυτό σου, άνθρωπέ μου, και ασφάλιζε την ψυχή σου. Σε διαβεβαιώνει για όλα αυτά η Εκκλησία τώρα, μπροστά στον ζωντανό Θεό, και σου προαναγγέλλει τα σχετικά με τον Αντίχριστο πριν να γίνουν.

Αν τώρα θα γίνουν όσο ζεις εσύ, ή μετά από σένα, δεν το γνωρίζουμε. Είναι όμως καλό, γνωρίζοντάς τα αυτά, να ασφαλίζεσαι από πριν. Σας εξαγγέλουμε όχι μόνο μια παρουσία του Χριστού, αλλά και Δεύτερη, η οποία θα είναι πολύ καλύτερη από την πρώτη...

Έρχεται λοιπόν ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός από τον ουρανό, και έρχεται στο τέλος του κόσμου αυτού με δόξα, την τελευταία ημέρα. Διότι θα γίνει η Συντέλεια του κόσμου αυτού και ο κτιστός αυτός κόσμος θα ανακαινιστεί και πάλι.

Επειδή δηλαδή διαδόθηκε στη γη η διαφθορά, η κλοπή και η μοιχεία, και κάθε είδος αμαρτίας, και ο κόσμος γέμισε αιμομιξίες (Ωσηέ δ’, 2), για να μη μείνει το θαυμάσιο αυτό κατοικητήριο του ανθρώπου γεμάτο παρανομίες, θα παρέλθει ο κόσμος αυτός, για να έρθει ο καλύτερος.

Και θέλεις να λάβεις την απόδειξη από τα ρητά της Γραφής;
Άκουσε τον Ησαία που λέγει· «θα περιτυλιχθεί ο ουρανός σαν βιβλίο, και όλα τα άστρα θα πέσουν σαν τα φύλλα του αμπελιού, και όπως πέφτουν τα φύλλα της συκιάς» (Ησ. λδ ’, 4).

Και το Ευαγγέλιο το λέγει· «ο ήλιος θα σκοτεινιάσει και η σελήνη δεν θα δίνει το φως της, και τα άστρα θα πέσουν από τον ουρανό» (Ματθ. κδ’, 29).

Ας μη λυπηθούμε λοιπόν, επειδή τάχα μόνο εμείς θα πεθάνουμε. Και τα άστρα θα πεθάνουν, αλλά θα ξαναγίνουν πάλι έτσι όπως είναι τώρα. Γιατί ο Κύριος περιτυλίγει τους ουρανούς, όχι για να τους καταστρέψει, αλλά για να τους ξανακάνει καλύτερους.


Άκουσε τον προφήτη Δαβίδ που λέγει· «στην αρχή εσύ, Κύριε, θεμελίωσες τη γης και οι ουρανοί είναι έργο των χεριών σου. Αυτοί θα χαθούν, ενώ εσύ παραμένεις» (Ψαλμ. ρα’, 26).

Ίσως όμως πει κάποιος· Να, λέει καθαρά ότι θα καταστραφούν! Άκουσε όμως πώς το εννοεί αυτό το, «θα καταστραφούν», από τα παρακάτω. «Και όλοι θα παλαιώσουν σαν ένα ένδυμα, και θα τους τυλίξεις σαν ένα επανωφόρι, και θα αλλαγούν» (Ψαλμ. ρα’, 27).

Όπως δηλαδή λέμε ότι ο άνθρωπος αυτός θα πεθάνει, σύμφωνα με αυτό που έχει λεχθεί «κοιτάξτε, ο δίκαιος πέθανε, ενώ κανένας δεν το δέχεται μέσα στην καρδιά του» (Ησ. νζ, 11), και αυτό επειδή περιμένουμε την Ανάσταση, έτσι κάπως περιμένουμε και την ανάσταση των ουρανών.

«Ο ήλιος θα μεταβληθεί σε σκοτάδι και η σελήνη σε αίμα» (Ιωήλ γ’, 4)... Και πάλι άκουσε τον Κύριο που λέγει· «ο ουρανός και η γη θα παρέλθουν, τα λόγια μου όμως δεν θα παρέλθουν» (Ματθ. κδ’, 35). Διότι τα κτίσματα του Δεσπότου δεν είναι ισότιμα με τα λόγια του.

Ο αληθινός Χριστός, ο Μονογενής Υιός του Θεού, δεν θα έρθει πια από τη γη. Αν λοιπόν παρουσιαστεί στην έρημο κάποιος φαντασμένος, μην πηγαίνεις (Ματθ. κδ’, 26). «Αν σου πουν, να, εδώ είναι ο Χριστός, η εκεί, μην πιστέψεις» (Μαρκ. κγ’, 21). Μην κοιτάς λοιπόν κάτω στη γη, διότι ο Δεσπότης θα κατεβεί από τον ουρανό. Όχι μόνος, όπως έγινε τήν πρώτη φορά, αλλά μαζί με πολλούς, συνοδευόμενος από μυριάδες αγγέλους.

Ούτε θα έρθει κρυφά, σαν τη δροσιά πάνω στο απλωμένο μαλλί (Ψαλμ. οα’, 6), αλλά σαν αστραπή (Λουκά κζ’, 24), λαμπερή που θα είναι αντιληπτή από όλους. Διότι ο ίδιος είπε· «όπως η αστραπή βγαίνει από την ανατολή και φαίνεται ως τη δύση, έτσι θα γίνει και η παρουσία του Υιού του ανθρώπου» (Ματθ. κδ’, 27).


Και πάλι· «και θα δουν τον Υιό του ανθρώπου να έρχεται πάνω στα σύννεφα του ουρανού, με πολλή δύναμη και δόξα. Και θα στείλει τους αγγέλους του με μεγάλη σάλπιγγα» (Ματθ. κδ , 30-31), και τα λοιπά.

Αλλά, όπως ακριβώς τότε, όταν επρόκειτο να ενανθρωπήσει ο Θεός και αναμενόταν να γεννηθεί από παρθένο, ο διάβολος διέβαλλε προκαταβολικά το γεγονός, εμπνέοντας με πονηριά τους ανθρώπους να δημιουργήσουν στην ειδωλολατρία θεούς ψεύτικους, οι οποίοι γεννούν και γεννιούνται από γυναίκες, ώστε, εφόσον θα είχε προηγηθεί το ψέμα, όπως νόμιζε, οι άνθρωποι να δείξουν απιστία και στο αληθινό...

...έτσι και τώρα, που πρόκειται να έρθει γία δεύτερη φορά ο αληθινός Χριστός, ο διάβολος, χρησιμοποιώντας ως εφόδιο τη προσδοκία των άκακων ανθρώπων, και ιδιαίτερα εκείνων που προέρχονται από τους Ιουδαίους, παίρνει κάποιον άνθρωπο μάγο, ικανό και πολύ έμπειρο στη μαγεία και στην απατηλή τέχνη τους, τον βοηθάει να αρπάξει για τον εαυτό του την εξουσία της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, αποκαλώντας τον εαυτό του Χριστόν. 

Έτσι με το όνομα του Χριστού εξαπατά τους Ιουδαίους, οι οποίοι περιμένουν τον χρισμένο Μεσσία, και υποτάσσει τους εθνικούς με τις μαγικές φαντασιώσεις του.

Και θα έρθει ο Αντίχριστος για τον οποίο μιλήσαμε, όταν συμπληρωθεί ο καιρός της βασιλείας των Ρωμαίων και θα πλησιάζουν τα σημάδια της συντέλειας του κόσμου.

Θα αναγορευτούν δέκα βασιλείς των Ρωμαίων ταυτόχρονα, σε διάφορους βέβαια τόπους, αλλά θα βασιλεύουν τον ίδιο καιρό.

Μετά από αυτούς θα έρθει ενδέκατος, που θα είναι ο Αντίχριστος, ο οποίος, θα αρπάξει τη ρωμαϊκή εξουσία με τη μαγική τέχνη του, τρεις από αυτούς που βασίλευαν πριν από αυτόν θα τους ταπεινώσει, και τους υπόλοιπους επτά θα τους υποτάξει.

Στήν αρχή βέβαια θα χρησιμοποιήσει επιείκεια, και σαν κάποιος λόγιος και συνετός, θα υποκρίνεται σωφροσύνη και φιλανθρωπία. 

Και αφού εξαπατήσει τους Ιουδαίους με ψεύτικα σημεία και τέρατα της μαγικής του απάτης, ότι είναι ο Χριστός που περιμένουν...

ύστερα θα επιφέρει σ’ αυτούς κάθε είδους συμφορές απανθρωπιάς και παρανομίας, κατά τρόπο που θα ξεπεράσει όλους τους άδικους και ασεβείς που έζησαν πριν από αυτόν, επειδή θα έχει διάνοια εγκληματική και σκληρότατη, και άσπλαχνη και πολύπλευρη εναντίον όλων, ιδιαίτερα όμως εναντίον ημών των Χριστιανών.

Όμως, αφού τα διαπράξει όλα αυτά μόνο μέσα σε τρία χρόνια και έξι μήνες, θα καταργηθεί από τη Δεύτερη ένδοξη Παρουσία, από τον ουρανό, του αληθινού Κυρίου και Σωτήρα μας Ιησού Χριστού, ο οποίος, εξαφανίζοντας τον Αντίχριστο με το φύσημα του στόματός του, θα τον παραδώσει στη φωτιά της κολάσεως (Β’Θεσ. β’, 8)

Αυτά που σας διδάσκουμε, δεν είναι δικές μας επινοήσεις, αλλ’ είναι πράγματα που τα μάθαμε από τις άγιες Γραφές που διαβάζονται στην Εκκλησία, και μάλιστα από την προφητεία του Δανιήλ, που μόλις πριν από λίγο διαβάστηκε, όπως τα εξήγησε ο αρχάγγελος Γαβριήλ, λέγοντας τα εξής· «το τέταρτο θηρίο θα είναι η τέταρτη βασιλεία στη γη, η οποία θα ξεπεράσει όλες τις βασιλείες» (Δαν. ζ’, 23).

Και οι εκκλησιαστικοί ερμηνευτές μας παρέδωσαν ότι η βασιλεία αυτή θα είναι η Ρωμαϊκή. Διότι, όπως ξέρουμε, πρώτη επίσημη βασιλεία ήταν των Ασσυρίων, δεύτερη των Μήδων και Περσών, και μετά από αυτές τρίτη των Μακεδόνων, και τέταρτη βασιλεία τώρα είναι η Ρωμαϊκή.

Έπειτα ο Γαβριήλ, ερμηνεύοντας παρακάτω, λέγει· «τα δέκα κέρατα του θηρίου σημαίνουν ότι θα αναγορευτούν δέκα βασιλείς και πίσω από αυτούς θα αναγορευτεί άλλος βασιλιάς, ο οποίος θα ξεπεράσει σε συμφορές όλους τους προηγούμενους (όχι μόνο, λέγει, τους δέκα, αλλά και όλους τους προγενέστερους), και θα καταβάλει τους τρεις βασιλείς (Δαν. ζ’, 24), που είναι φανερό ότι ανήκουν στους προηγούμενους δέκα. 

Και νικώντας τους τρεις από αυτούς τους δέκα, θα βασιλεύσει αυτός ως όγδοος. Και θα απευθύνει, λέγει, «λόγια προς τον Ύψιστον» (Δαν. ζ’, 25) αυτός ο βλάσφημος και παράνομος άνδρας, που πήρε τη βασιλεία όχι από τους πατέρες του κληρονομικά, αλλ’ άρπαξε την εξουσία με τη μαγική του τέχνη».

Αλλά ποιός είναι αυτός και με ποιά δύναμη τα κάνει αυτά;
Ερμήνευσέ μας τα, Παύλε· «η έλευση αυτού», λέγει, «θα γίνει με την ενέργεια του Σατανά, με κάθε δύναμη και σημεία και τέρατα ψεύτικα» (Β’ Θεσ. β’, 9), εννοώντας με αυτό, ότι ο Σατανάς θα τον χρησιμοποιήσει σαν όργανο, ενώ θα ενεργεί μέσω αυτού ο ίδιος αυτοπροσώπως.


Διότι, γνωρίζοντας ότι δεν θα υπάρξει καμμιά επιείκεια γι’ αυτόν κατά την Δευτέρα Παρουσία, δεν αρκείται, όπως συνηθίζει, στους υπηρέτες του, αλλά τώρα πολεμάει ο ίδιος φανερά πλέον.

«Με όλα τα απατηλά σημεία και τέρατα» (Ιω. η’, 45)· διότι ο πατέρας του ψεύδους κάνει τα ψεύτικα έργα του σε συνεργασία με τη νοσηρή φαντασία των ανθρώπων, ώστε τα πλήθη να νομίζουν ότι βλέπουν ένα νεκρό να ανασταίνεται, ενώ δεν ανασταίνεται, και χωλούς να περπατούν και τυφλούς να βρίσκουν το φως του, ενώ δεν έχει γίνει η θεραπεία τους.

Και πάλιν ο Παύλος λέγει· «ο αντίπαλος που σηκώνει το κεφάλι του στον καθένα που λέγεται θεός, η που απολαμβάνει σεβασμό και λατρεία», δηλαδή σε κάθε θεό, αυτός ο Αντίχριστος θα μισήσει δήθεν τα είδωλα, «και θα εγκατασταθεί αυτός στον ναό του Θεού» (Β’, Θεσ. β’, 4).

Σε ποιόν ναό άραγε;
Των Ιουδαίων, λέγει, ο οποίος έχει καταστραφεί.
Μη γένοιτο, να εννοεί αυτόν στον οποίο βρισκόμαστε.
Γιατί το λέγω αυτό;
Για να μη θεωρηθεί ότι χαριζόμαστε στους εαυτούς μας.

Διότι, εφόσον έρχεται ως Χριστός στους Ιουδαίους, και για να τους απατήσει περισσότερο, δείχνει ιδιαίτερη φροντίδα για τον ναό, δίνοντάς τους έτσι την εντύπωση, ότι αυτός είναι από τη γενιά του Δαβίδ, ο οποίος θα ανοικοδομήσει τον ναό που ο Σολομών είχε οικοδομήσει.

Και θα έρθει ο Αντίχριστος τότε, όταν στο ναό των Ιουδαίων «δεν θα μείνει πέτρα πάνω στην πέτρα» (Ματθ. κδ’, 2), σύμφωνα με την απόφαση του Σωτήρα.

Διότι, όταν πέσει παλιώνοντας, ή γκρεμισθεί με την πρόφαση ανοικοδόμησης, η για κάποιους άλλους λόγους που θα συντρέξουν, όταν πέσει και η τελευταία πέτρα, (σ.σ. από όσα λέγει εδώ ο ιερός συγγραφέας για τον ναό των Ιεροσολύμων φαίνεται ότι παρά την καταστροφή του από τον Τίτο, σώζονται μέχρι των ημερών του μερικά ερείπια, που φανέρωναν το σχήμα του ναού) και δεν εννοώ τον εξωτερικό περίβολο, αλλά του εσωτερικού ναού, όπου ήταν τα Χερουβίμ...

τότε θα έρθει ο Αντίχριστος με όλα τα ψεύτικα σημεία και τέρατα, περιφρονώντας δήθεν όλα τα είδωλα, και υποκρινόμενος στην αρχή τον φιλάνθρωπο, αλλά ύστερα δείχνοντας όλη την αγριότητα, ιδιαίτερα μάλιστα στους αγίους του Θεού. Διότι λέγει, «έβλεπα, και το κέρατο εκείνο έκανε πόλεμο με τους αγίους» (Δαν. ζ’, 21).

Και σε άλλο σημείο λέγει· «θα έρθει καιρός θλίψεως, τέτοιας θλίψεως, που δεν ξανάγινε ποτέ από τότε που παρουσιάστηκε έθνος πάνω στη γη, μέχρι τον καιρό εκείνο» (Δαν. ιβ’, 1). Το θηρίο είναι φοβερό, δράκος μεγάλος, ακατανίκητος από τους ανθρώπους, έτοιμος να τους καταπιεί. Για το θηρίο αυτό έχουμε να πούμε πολλά από τις άγιες Γραφές, αλλά ας αρκεστούμε σ’ αυτά, για να μη μακρύνουμε τον λόγο.

Γι’ αυτό γνωρίζοντας ο Κύριος την υπερβολική δύναμη του αντιπάλου, δίνει συγγνώμη στους ευλαβείς λέγοντας· «τότε εκείνοι που θα βρίσκονται στην Ιουδαία, ας φύγουν στα βουνά» (Ματθ. κδ’, 16).

Αν όμως κάποιος αισθάνεται ότι είναι πολύ σταθερός και δυνατός, ώστε να αντιμετωπίσει τον Σατανά, ας μείνει (διότι δεν θέλω να απελπίσω αυτούς που αποτελούν τα νεύρα του σώματος της Εκκλησίας) και ας λέγει· «ποιός μπορεί να μας χωρίσει από την αγάπη του Χριστού;» και τα λοιπά (Ρωμ. η’, 35).

Όσοι λοιπόν είμαστε δειλοί, να ασφαλίσουμε τους εαυτούς μας, ενώ οι δυνατοί ας συμπαραταχθούμε. «Διότι θα γίνει τότε θλίψη μεγάλη, τέτοια που δεν ξανάγινε από τότε που δημιουργήθηκε ο κόσμος μέχρι τώρα, ούτε πρόκειται να γίνει στο μέλλον» (Ματθ. κδ’, 21).

Αλλά ας ευχαριστήσουμε τον Θεό, ο οποίος περιόρισε το μέγεθος της θλίψεως σε λίγες μέρες.

Διότι λέγει· «για χάρη των εκλεκτών θα συντομευθούν οι ημέρες εκείνες».

Διότι ο Αντίχριστος θα βασιλεύσει μόνο τρία και μισό χρόνια.
Και δεν το λέμε αυτό στηριζόμενοι στα απόκρυφα ευαγγέλια, αλλά στον προφήτη Δανιήλ, ο οποίος λέγει· «θα δοθεί στα χέρια του καιρός και καιροί και το μισό του καιρού» (Δαν. ζ’, 25).

Καιρός είναι ο ένας χρόνος, κατά τον οποίο η παρουσία του θα φτάσει στο αποκορύφωμά της. Καιροί πάλι είναι τα υπόλοιπα δύο χρόνια της παράνομης δράσης του, και κάνουν όλα μαζί τρία χρόνια· και το μισό του καιρού σημαίνει άλλο ένα εξάμηνο.

Και σε άλλο σημείο ο Δανιήλ επίσης λέγει· «και ορκίστηκε σ’ αυτόν που ζει στους αιώνες, ότι το καταστρεπτικό έργο θα ολοκληρωθεί στη διάρκεια καιρού και καιρών και μισό του καιρού» (Δαν. ιβ’, 7).

Μερικοί όμως φαίνεται πως ερμήνευσαν κατά τον ίδιο τρόπο και τα εξής χωρία· «ημέρες χίλιες διακόσιες ενενήντα» (Δαν. ιβ’, 11) και το, «θα είναι μακάριος εκείνος που θα υπομείνει και θα φτάσει τις χίλιες τριακόσιες τριάντα πέντε μέρες» (Δαν. ιβ’, 12).

Γι’ αυτό πρέπει οι πιστοί να κρύβονται και να φεύγουν. Ίσως μάλιστα να μη προλάβουμε να περιέλθουμε όλες τις πόλεις του Ισραήλ, μέχρι να έρθει ο Υιός του ανθρώπου.

Ποιός άραγε θα είναι ο μακάριος που θα μαρτυρήσει τότε για τον Χριστό με πίστη;

Εγώ λέω ότι οι μάρτυρες της περιόδου εκείνης θα είναι πιο πάνω από όλους τους μάρτυρες.

Διότι οι προηγούμενοι πάλεψαν με ανθρώπους μόνο, ενώ την εποχή του Αντιχρίστου θα πολεμήσουν με τον ίδιο τον Σατανά αυτοπροσώπως. (...)

Ασφάλιζε λοιπόν τον εαυτό σου, άνθρωπε· έχεις ήδη τα σημεία του Αντιχρίστου, και να μη τα θυμάσαι μόνο για τον εαυτό σου, αλλά να τα λες και σ’ όλους τους άλλους με πολλή προθυμία. (...)


Περί Ἀντιχρίστου καί Δευτέρας Παρουσίας ~ Ἁγίου Κυρίλλου Ἱεροσολύμων, (ΙΕ΄ Μυσταγωγικὴ Κατήχηση) Τόμος 2 σελ. 125-144. 

Παρασκευή 17 Μαρτίου 2023

– Γέροντα, μερικές φορές οἱ πειρασμοί ἔρχονται ὁ ἕνας πάνω στόν ἄλλον καί δέν ἀντέχω...


Γέροντα, μερικὲς φορὲς οἱ πειρασμοὶ ἔρχονται ὁ ἕνας πάνω στὸν ἄλλον καὶ δὲν ἀντέχω.

– Νὰ σοῦ πῶ μία λύση, γιὰ νὰ τοὺς ἀποφύγεις; Θὰ τὴν δεχθεῖς;

Ναὶ...

– Ἡ μόνη λύση γιὰ νὰ ἀποφύγεις τοὺς πειρασμούς, εἶναι νὰ… συμμαχήσεις μὲ τὸν διάβολο! Τί γελᾶς; Δὲν σοῦ ἀρέσει αὐτὴ ἡ λύση; Κοίταξε νὰ σοῦ πῶ...

Ὅσο κανεὶς ἀγωνίζεται, θὰ ἔχει πειρασμοὺς καὶ δυσκολίες. Και ὅσο προσπαθεῖ νὰ ἀποφύγει τὸν πειρασμό, τόσο κόντρα τοῦ πάει ὁ διάβολος.

Ἀλλὰ μὲ τοὺς πειρασμοὺς – ἂν τοὺς ἀξιοποιήσουμε σωστὰ -, δίνεται ἡ εὐκαιρία, ἐπειδὴ μερικὲς φορὲς ἡ ζωή μας εἶναι ἀντιευαγγελική, νὰ γίνει «εὐαγγελική»...

~ Άγιος Παΐσιος Αγιορείτης,
Λόγοι Β΄ Πνευματικὴ Ἀφύπνιση

Υ.Γ: Άκου τον Άγιο...

Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023

Ένα κομποσχοίνι για όποιον... κατακρίνουμε! ~ Γέροντας Παρθένιος


Ένα κομποσχοίνι για… όποιον κατακρίνουμε!

Γέρων Παρθένιος, Ηγούμενος Ιεράς Μονής Αγίου Παύλου, Άγιον Όρος. Ομιλία στην τράπεζα - 1 Μαρτίου 2023

Όταν ήταν νέος μοναχός πήγε στον πνευματικό του τον ηγούμενο της Μονής του λέγοντας του ότι έχει το ακόλουθο πρόβλημα:

- Όταν κάθομαι με άλλους μοναχούς και μιλάμε, ενώ είμαι ειρηνικός και δεν έχω κάτι μαζί με κανένα, με πιάνει μια αναταραχή, λερώνομαι εσωτερικά και κατακρίνω και δεν μπορώ να το αποβάλλω...

Του λέει τότε ο πνευματικός: όποιον κατακρίνεις θα του κάνεις ένα κομποσχοίνι προσευχή κάθε φορά.

Ωραία είπε τότε ο μ. Παρθένιος.

Έλα όμως που δεν είχα ώρα λόγω διακονηματων εκκλησίας και χάθηκα από τα πολλά κομποσχοινια, ξεχνούσα, μπερδεύτηκα...

Πήγα και τον βρήκα τον πνευματικό και του είπα:

– Γέροντα δεν αντέχω, δεν προλαβαίνω.

Και τότε ο Γέροντας του, τού λέει: «ωραία, πέτυχε…»

Από τότε προσπαθούσα να μην κατακρίνω, και μετά μου έγινε συνήθειο και σχεδόν ανάγκη να μην κατακρίνω….


πηγή agiotopia.gr

Τρίτη 14 Μαρτίου 2023

“Μερικοί ζητούν συμβουλή. Τούς λές...” ~ Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης


“Μερικοί ζητούν συμβουλή. Τους λές... Δεν θέλουν να υπακούσουν, τους είναι βαρύ αυτό. Έτσι αρχίζουν ακόμη και να σε εχθρεύονται...”

~ Αγίου Σιλουανού του Αθωνίτου


Πῶς παραβλέπεις Κύριε;


Πῶς παραβλέπεις ἄπειρα τῶν σφαλμάτων μου πλήθη καί οὐ λογίζῃ, Δέσποτα, τάς τῶν κακῶν μου πράξεις, ἀλλ᾿ ἐλεεῖς καί σκέπεις με, καί φωτίζεις καί τρέφεις ὡς ἐκπληροῦντα πάσας σου τάς ἐντολάς, Σωτήρ μου;

~ Αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου
_____________________________________

Μητροπολίτης Κιέβου Ονούφριος: ''Την Λαύρα του Κιέβου την έχτισε η Εκκλησία μας''

Λαμπρό πανηγυρικό συλλείτουργο τελέστηκε σήμερα, Κυριακή 12 Μαρτίου 2023 στην Λαύρα των Σπηλαίων του Κιέβου.

Στην Θεία Λειτουργία προεξήρχε ο Μητροπολίτης Κιέβου κ. Ονούφριος, πλαισιούμενος από πλειάδα Ιεραρχών της Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Τον Θείο λόγο κήρυξε ο Μητροπολίτης Ονούφριος, ο οποίος αναφέρθηκε στους άθλους των αγιών των Σπηλαίων που τιμούνται την ημέρα αυτή.

«Οι Άγιοι Πατέρες των Σπηλαίων είδαν καθαρά το Θείο φως. Είδαν τον Θεό όχι μόνο σε δύναμη, αλλά και σε αγάπη. Ευχαριστούμε τους Αγίους που μας έδωσαν τα τόσο σπουδαία βιβλία των ακολουθών, ώστε να γινόμαστε κι εμείς μέτοχοι αυτής της πνευματικής τελειότητας που είχαν» - ανέφερε στο κήρυγμά του ο κ. Ονούφριος.

Σε άλλο σημείο ο Μητροπολίτης Ονούφριος αναφέρθηκε στην κατάσταση που επικρατεί γύρω από τη Λαύρα του Κιέβου, και κάλεσε όλους τους πιστούς σε θερμή προσευχή.

«Δεν ξέρουμε τι θα γίνει στο μέλλον, αλλά να θυμάστε ότι τη Λαύρα την έκτισε η Εκκλησία μας! Κατά τη διάρκεια του αθεϊσμού, ερήμωσε και το 1988 παραλάβαμε ένα σωρό ερείπια σε αυτόν εδώ τον ιερό τόπο. Η Εκκλησία μας ανοικοδόμησε αυτήν εδώ την Ιερά Μονή, γι αυτό θεωρούμε ότι είναι άδικο να μας αφαιρεθεί η άδεια να υπηρετήσουμε σε αυτόν τον ιερό τόπο» - πρόσθεσε ο Μητροπολίτης Ονούφριος.

Επίσης, ο Μακαριώτατος υπογράμμισε: «Σας παρακαλώ, αγαπητοί αδελφοί και αδελφές, να προσευχηθείτε να αλλάξει ο Κύριος τον λογισμό εκείνων των ανθρώπων που θέλουν να διώξουν τους αδελφούς μας από την Ιερά Μονή. Αφήστε το λυχνάρι της προσευχής να συνεχίσει να ανάβει, για να έρθει ο καθένας σας εδώ και συμμετάσχει στα ιερά Μυστήρια και να προσκυνά τους άφθαρτους αγίους των Σπηλαίων. Με τις προσευχές των σεβασμιωτάτων πατέρων μας Αντωνίου και Θεοδοσίου, αλλά και όλων των Αγίων των Σπηλαίων, ο Κύριος να ευλογεί τη γη μας με ειρήνη».

Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας πραγματοποιήθηκε λιτανεία στα σπήλαια των Αγίων Πατέρων, όπου εκεί ο Μητροπολίτης Ονούφριος προσευχήθηκε για την ειρήνη και την ευημερία της πατρίδος.














Διαβάστε επίσης:








Ο άγιος Θεόγνωστος ο Έλλην, μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ρωσίας (14 Μαρτίου)


Ο άγιος Θεόγνωστος ο Έλλην, μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ρωσίας (14 Μαρτίου)

Έλλην Κωνσταντινουπολίτης, ο άγιος Θεόγνωστος απέκτησε εκ νεότητος βαθειά γνώση των εντολών του Θεού και των ιερών Κανόνων, ζώντας με ευσέβεια και σοφία.

Χειροτονήθηκε μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ρωσίας από τον οικουμενικό πατριάρχη Ησαΐα το 1327, ως διάδοχος του μητροπολίτη Πέτρου [21 Δεκ.], τον οποίο φρόντισε πάραυτα να τον συγκαταριθμήσει μεταξύ των αγίων.

Συνεχίζοντας το έργο του προκατόχου του ο Θεόγνωστος εγκατέστησε οριστικά την έδρα της μητροπόλεως στη Μόσχα, που εκείνη την εποχή κατοχύρωνε τον ηγεμονικό της ρόλο επί των άλλων ρωσικών πριγκιπάτων. Μετά τον θάνατο του μητροπολίτη Λιθουανίας Θεοφίλου (1330), ο Θεόγνωστος απέμεινε ο μοναδικός μητροπολίτης όλης της Ρωσίας και έλαβε τον τίτλο του εξάρχου. Ταξίδεψε τότε σε όλες τις επαρχίες του επαγρυπνώντας για την ευταξία της Εκκλησίας.

Το 1342, καθώς οι Τάταροι κατακτητές απειλούσαν να κλείσουν όλες τις εκκλησίες, ο άγιος Θεόγνωστος υποχρεώθηκε να εισπράξει πολύ βαρειά φορολογία από τον πληθυσμό. Πήγε να δώσει το ποσό που συγκεντρώθηκε στη Χρυσή Ορδή, αλλά οι Τάταροι ήθελαν να τον αναγκάσουν να φορολογήσει και τον κλήρο. 

Ο άγιος αποκρίθηκε τότε στον χάνο Γιανιμπέκ: «Ο Χριστός ο αληθινός Θεός μας εξαγόρασε την Εκκλησία του από τους ειδωλολάτρες με το πολύτιμο αίμα Του και για τον λόγο αυτό ο κλήρος απαλλάσσεται από κάθε υποδούλωση ή υπηρεσία παρεκτός την υπηρεσία προς τον Κύριο».

Ύστερα από αυτή την άρνηση, υπέστη φρικτά μαρτύρια από τους Τατάρους, αλλά τελικά τον άφησαν και ο Θεόγνωστος επέστρεψε στην έδρα του ευχαριστώντας τον Θεό. Φθάνοντας όμως στη Μόσχα ανακάλυψε ότι το ένα τέταρτο των εκκλησιών της πόλης είχε καταστραφεί σε μεγάλη πυρκαγιά, ενώ ο λαός προς μεγάλη πικρία του αρνείτο την κοινωνία μαζί του. 

Αυξάνοντας τις νηστείες και τις προσευχές κατ’ αυτή την περίοδο των θλίψεων, έφερε σε πέρας την ανοικοδόμηση περίλαμπρων λιθόκτιστων ναών που εξωράισε με ψηφιδωτά βυζαντινών καλλιτεχνών, ανυψώνοντας έτσι τη Μόσχα στο επίπεδο μεγάλης πρωτεύουσας του χριστιανικού κόσμου.

Αγαπούσε τους μοναχούς και έδωσε στον όσιο Σέργιο του Ραντονέζ [25 Σεπτ.] την ευλογία του και την προστασία του για να ιδρύσει τη Λαύρα της Αγίας Τριάδος (1340). Έχοντας ενημερωθεί για την έριδα στο Βυζάντιο περί του ακτίστου φωτός, πήρε το μέρος του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, ώστε να μεταδώσει στους αιώνες την ορθόδοξη διδασκαλία στην Εκκλησία του. 

Ο πατριάρχης Ιωάννης Καλέκας, υποστηρικτής της αντίθετης πλευράς, θέλοντας να μειώσει την επιρροή τού αγίου Θεογνώστου, ανεβίβασε στο αξίωμα του μητροπολίτη νότιας Ρωσίας τον Θεόδωρο Αλύτς. Με το τέλος όμως του εμφυλίου πολέμου (1347) ο νέος πατριάρχης Ισίδωρος αποκατέστησε την ενότητα της ρωσικής μητροπόλεως υπό τον άγιο Θεόγνωστο.

Δυο χρόνια πριν την εκδημία του αναγκάστηκε να αγωνιστεί εναντίον της απόπειρας νέου σχίσματος, που ετοίμαζε ο πατριάρχης του Τιρνόβου, ο οποίος είχε χειροτονήσει κάποιον Θεοδώρητο ως μητροπολίτη Μόσχας, κατά παράβαση των ιερών Κανόνων. Ο Θεόγνωστος χειροτόνησε τότε τον βοηθό του, άγιο Αλέξιο [12 Φεβρ.], επίσκοπο Βλαντιμίρ και τον υπέδειξε ως νόμιμο διάδοχό του (1351).

Στο πέρας μιας επισκοπείας είκοσι πέντε χρόνων που χαρακτηρίστηκε από το απόγειο της βυζαντινής επιρροής στη ρωσική Εκκλησία, ο άγιος Θεόγνωστος απεβίωσε, θύμα επιδημίας πανώλους, στις 11 Μαρτίου 1353, και ενταφιάστηκε πλάι στον άγιο Πέτρο. 

Τα λείψανά του βρέθηκαν άφθαρτα το 1471. Μερικά χρόνια αργότερα φανερώθηκε εν δόξη θεραπεύοντας έναν μουγγό που ήλθε να προσευχηθεί στον τάφο του.

Από το βιβλίο: Νέος Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας, υπό Ιερομονάχου Μακαρίου Σιμωνοπετρίτου. Τόμος έβδομος, Μάρτιος, σελ. 154. Ίνδικτος, Αθήναι 2006.

Πηγή: simeiakairwn.wordpress.com


Κυριακή 12 Μαρτίου 2023

Ο Θεόπτης Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς ~ π. Γεωργίου Μεταλληνού

 Ο Θεόπτης Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς 
 Μακαριστού π. Γεωργίου Μεταλληνού

Ο Ησυχασμός είναι η πεμπτουσία της ορθοδόξου παραδόσεως, ταυτιζόμενος με αυτό που περικλείει και εκφράζει ο όρος ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. Έξω από την ησυχαστική παράδοση η Ορθοδοξία είναι ανύπαρκτη και αδιανόητη. Η ησυχαστική πράξη, εξ άλλου, είναι η «λυδία λίθος» για την αναγνώριση της αυθεντικής χριστιανικότητας.

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς επαναβεβαιώνει την ουσία και τον χαρακτήρα της Ορθοδόξου Θεολογίας. Η θεολογία και το θεολογείν δεν είναι καρπός μιας ευσεβούς, έστω, αλλά διανοητικής ενασχολήσεως με τα θεία. Είναι μαρτυρία της εν Αγίω Πνεύματι αλλοιώσεως του «πάσχοντος τα θεία». Θεολόγος είναι ο κοινωνών του Θεού, δηλαδή ο Άγιος.

Θεολογία ο Άγιος Γρηγόριος εσπούδασε εις την Θεολογική Σχολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας. 

Δεν ήταν κάποιο ίδρυμα κρατικό, διότι η Θεολογική Σχολή είναι το μοναστήρι, ο Άγιος Γρηγό­ριος έγινε Θεολόγος μέσα από την άσκηση και την πνευματική ζωή. Ήταν ο Θεολόγος της ασκήσεως, της μετανοίας, και όχι ο Θεολόγος των πτυχίων και των πανεπιστημιακών τίτλων.

Ο σκοπός, ο απόλυτος σκοπός και προορισμός κάθε ανθρώπου, όχι μόνο των χριστιανών, είναι η θέωση. Κάθε άνθρωπος να φτάσει στη θέωση. «Ο Θεός πάντας άνθρώπους θέλει σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν» (Α’ Τιμ. 2, 4).

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς γίνεται υπερασπιστής του μοναχισμού, του μοναχισμού της πατερικής παρα­δόσεως, τον οποίον πολεμούσε ο Βαρλαάμ. Ο Βαρλαάμ και ο Ακίνδυνος αλλά και οι άλλοι οπαδοί τους, μετέφεραν την δυτική αλλοτρίωση στην Ανατολή. Ήδη στη Δύση είχε διαμορφωθεί ένας άλλος Χριστιανισμός, είχε αλλάξει η ουσία του Χριστιανισμού με την εκκοσμίκευση του Χριστιανισμού στη Δύση… 

Έτσι λοιπόν η Δύσις εισάγει ό,τι εισάγει, χτυπώντας την καρδιά της Ορθοδοξίας που είναι ο ησυχασμός.

Η Θεολογία γεννιέται μέσα στην καρδιά του ανθρώπου, με τον φωτισμό του ανθρώπου από την Χάρη του Θεού.

Οι θεολόγοι της Εκκλησίας, λοιπόν, είναι οι θεόπτες, είναι οι προφήτες που ονομάζονται στην Παλαιά Διαθήκη «Ροέ» από το εβραϊκό ρήμα «ραά» (αυτό δεν είναι επίδειξη, είναι γνωστό­τατο). 

Το ρήμα «ραά» σημαίνει βλέπω. Προφήτες είναι οι βλέ­ποντες. Τι βλέπουν; Την Χάρη του Θεού, την άκτιστη. 

Οι Θεολόγοι είναι αυτοί που βλέπουν το άκτιστο φως, αυτοί που φθάνουν εις την θεοπτίαν. 

Ο Θεός επικοινωνεί, εισερχόμενος διά του Ακτίστου Φωτός Του μέσα στην καρδιά του ανθρώπου….

Επιτρέψτε μου να το πω. Με αξίωσε ο Θεός, το λέγω γιατί τώρα βρίσκομαι στο τελευταίο στάδιο της ζωής μου, δεν ξέρω πόσο ο Θεός θα μ’ αφήσει στον κόσμο, αγγίζω τα εβδομήντα. Λέγω συνήθως, όσα πτυχία και να έχουμε δεν μας καταξιώνουν ως Θεολόγους...

Με τη Χάρη του Θεού έχω πέντε πανεπιστημιακά διπλώματα, τρία πτυχία και δύο «Ντοκτορά», διδακτορικούς τίτλους, διδακτορικό Θεολογίας και Φιλοσοφίας - Ιστορίας, αυτά σε ξένο Πανεπιστήμιο. 

Γιατί τα είπα αυτά; Για να επαναλάβω αυτό που αρέσκομαι να λέγω συνήθως, ότι όλα αυτά, οι τίτλοι και τα πτυχία είναι μηδέν και κάτω του μηδενός, μηδέν και κάτω του μηδενός, ένα τίποτα...

 ~ Πρωτ. Γεώργιος Μεταλληνός

Ο Θεόπτης Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς
(αποσπάσματα απο ομίλια του) Πηγή:iconandlight.wordpress.com


Εναλλακτικές αναρτήσεις

ZEITGEIST - Η ΠΛΑΝΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΤΑΞΗΣ
ZEITGEIST - Η ΠΛΑΝΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΤΑΞΗΣ
 ZEITGEIST - Η ΠΛΑΝΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΤΑΞΗΣ Γι' αυτούς που παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς τις ζυμώσεις και τις εξελίξεις στον χώρο της νεοεποχίτικης διανόησης, ήταν...
Ὁ Παπαδιαμάντης καὶ οἱ Γραικύλοι
Ὁ Παπαδιαμάντης καὶ οἱ Γραικύλοι
Η ἄρνηση τῆς ταυτότητας Ὁ Παπαδιαμάντης καὶ οἱ Γραικύλοι  Φώτιου Ἀρ. Δημητρακόπουλου Καθηγητοῦ Βυζαντινῆς Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν «Τούτ’ ἡ...
Το «μυστήριο της ανομίας» εισέρχεται στο προτελευταίο στάδιο... ~ Ιερομ. Σεραφείμ Ρόουζ
Το «μυστήριο της ανομίας» εισέρχεται στο προτελευταίο στάδιο... ~ Ιερομ. Σεραφείμ Ρόουζ
Το «μυστήριο της ανομίας» εισέρχεται στο προτελευταίο στάδιο... ~ Ιερομ. Σεραφείμ Ρόουζ''Ο «χριστιανικός» κόσμος δίνει τα χέρια με τις δυνάμεις του σκότους για...
ΟΤΑΝ ΚΑΝΕΙΣ ΘΕΟ ΤΗ ΣΧΕΣΗ
ΟΤΑΝ ΚΑΝΕΙΣ ΘΕΟ ΤΗ ΣΧΕΣΗ
—Πού πας;  —Φεύγω.  —Χωρίς εμένα; —Γιατί εσύ μήπως έχεις εμένα; [...] Αυτό το εύθραυστο «μαζί» που, μέσα σε μια στιγμή της στιγμής, γίνεται ατ...
 Πρέπει νά δοῦμε πού εἶναι ἡ ἀλήθεια. Καί ἡ ἀλήθεια εἶναι στήν Ὀρθοδοξία. ~ Άγιος Πορφύριος
Πρέπει νά δοῦμε πού εἶναι ἡ ἀλήθεια. Καί ἡ ἀλήθεια εἶναι στήν Ὀρθοδοξία. ~ Άγιος Πορφύριος
Πρέπει νὰ δοῦμε ποὺ εἶναι ἡ ἀλήθεια. Καὶ ἡ ἀλήθεια εἶναι στὴν Ὀρθοδοξία. Ἐγώ τὴν ἔχω ζήσει καὶ τὴν ξέρω, μὲ τὴ χάρη τοῦ Θεοῦ. Μόνο ἡ θρησκεία τοῦ Χριστοῦ ἑνώνει...Καὶ ὅλ...

Share this